Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

Bart Jan op avontuur | Denemarken, Horuphav

geplaatst
  • aug 9, 2008

Een dag verwaaid in Horuphavn en een wandeling langs de baai.

Deel op

Haveningang Horuphavn, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Haveningang Horuphavn
(klik voor grote foto)

Als een blok geslapen. Koffie! Buiten (en in mijn hoofd) is het grijs. Al snel valt de eerste bui over ons heen. Toch zien we boten de beschutte haven uitvaren. Bij de eerste kop koffie komt de havenmeester afrekenen. Omdat we in de nacht aankwamen krijgen we (op verzoek) korting. Het haventje ademt een ontspannen sfeer, het idee dat je bij een dorpshaven kan krijgen.

BJ roeiend, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
BJ roeiend
(klik voor grote foto)

Het weer klaart op en in de middag besluiten we rond de baai een wandeling te gaan maken. We varen een stuk de baai in om daarna met de bijboot van BJ aan de kant te gaan. Dit gebeurt in twee etappen. Bij de tweede rit doet zijn motor het niet meer en komt hij al roeiend onze kant op. Ondertussen haal ik mijn motor te voorschijn. De wind trekt aan en niet helemaal droog komen we na een 10min. varen aan. Hier bljkt geen pad o.i.d. te zijn en door het korenveld lopen we richting de weg. Eenmaal daar aangekomen, is het te gevaarlijk om langs te lopen en keren we onverrichterzake terug.

We gaan nu met zijn zessen in de bijboot. Eigenlijk iets teveel en ook iets te nat... De kids hebben het niet naar hun zin en zijn blijk als ze weer aan boord zijn. Bij het wegvaren hoor ik het ademen van een dolfijn-achtige vis en zie nog net de vin boven water. Hopend dat ie nog een keer terugkomt, maar helaas.

Met z'n allen in de bijboot, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Met z'n allen in de bijboot
(klik voor grote foto)

Aan boord bespreken we de verschillende routes voor de terugweg. Het lijkt erop dat er een gunstige wind is om maandag van Brunsbüttel naar Vlieland te varen, maar daarna wordt er onstuimig weer voorspeld. Alternatief is om vanaf Vlieland over het Wad naar Harlingen te gaan en daar het IJsselmeer over te steken. Zou niet mijn voorkeur hebben. De komende dagen het weer goed in de gaten houden en naar windgaten zoeken. Zeker is wel dat het minder rustig wordt dan op de heenweg.

's Avonds eten we ter afsluiting gezamenlijk pannenkoeken. Een mooie afsluiting van twee weken samen optrekken.