Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

• Logboek
  • Tochten
  • Gregor Gregor
Motoren van Ramsgate naar Eastbourne | Rondje kanaal, Zomer 2018, Ramsgate, Dover, Eastbourne,

geplaatst
  • jul 12, 2018

In alle vroegte vertrekken we op een vakantiedag van Ramsgate naar Eastbourne met maar een paar uur zeilen.

Deel op

Motoren van Ramsgate naar Eastbourne

Woensdag een niet-vaardag en tijd om door het stadje te dwalen en te lezen. Ik ben op de laatste pagina's van een boek van Jimmy Lengkeek met als titel: De Wereldzeiler, een projectmatige aanpak. Het is een al wat ouder boek, blijkens dat de schrijver het nog heeft over bijv. met floppies tussen computers lopen om bestanden over te zetten. In de bijlage gaat hij een fraai overzicht wat je als wereldzeiler allemaal bij je zou moeten hebben, maar ook wat er op hun trips zoal kapot is gegaan. Ik denk dat iedereen die vaart, daar wel een opsomming van kan geven, maar hij noemt die lijst Murphy's logboek: alles wat kapot ging. Toepasselijke naam voor zo'n lijst, lijkt.

Ramsgate harbour view, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Ramsgate harbour view
(klik voor grote foto)

's Avonds kijken we in de de voetbal wedstrijd Croatië - Engeland. Nadat ons eerst is gevraagd voor wie we zijn, mogen we ons met een biertje in de lederen fauteuils zetelen. We zitten eerste rang omsloten door alle 'voetbalcoaches'. We proosten en ik zeg: "May the best team win. Beetje jammer voor Engeland (2-1).

Gregor's hoekje, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Gregor's hoekje
(klik voor grote foto)

Veel tijd voor de nabeschouwing menen we niet, want het getij heeft bedacht dat we om 03.30u buiten moeten zijn om er profijt van te hebben als we richting Eastbourne willen. Aanvankelijk was het idee om de tocht in twee stappen te doen door 's middags te vertrekken naar Dover en dan de daaropvolgende nacht te vertrekken naar Eastbourne. Deze tocht heb ik eerder gevaren en lees terug dat ik in 2012 schreef dat ik mams sprak via Skype. Ik kon toen niet bevroeden dat ik me een paar jaar later niet meer kan voorstellen en de tijd dat ze dit nog begrijpt wordt snel minder.

Als om drie de wekker gaat ben ik eigenlijk wel wakker en helder om te vertrekken. Geeske heeft wat meer tijd nodig. Met een uur tijdsverschil is het nog best donker als we de havenmoding uitvaren en dan ook nog over het grotendeels onverlichte stuk varen tussen Ramsgate en Dover. Ik heb de route die tussen de platen gaat in de plotter gezet, maar wil daar ook niet blind op varen. Sowieso een slecht plan. Van zeilen is overigens geen sprake, want te weinig wind. Vertrek: Dover HW +5

Concentratie..., Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Concentratie...
(klik voor grote foto)

Voor Dover nog even puzzelen om gecontroleerd tussen twee veerboten door te varen, maar dan kunnen we ook bij wijze van spreken de stuurautomaat de ingeplotte track laten volgen. De weervoorspelling voor de komende dagen geen niet aan dat het maar met moeite boven de 7knts gaat uitkomen. Als afgesproken hebben we stroom mee en dat scheelt.

De hele route halen binnen één tij lukte me met de Hanse al niet en dat gaat met de Dehler evenmin lukken. Rond de Dungeness keert het tij, maar kunnen wel de zeilen worden gehesen en het gebrom worden uitgezet. Helaas is dit maar voor twee uurtjes en zullen de laatste 15Nm moeten motoren.

Schilderij van Potter, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Schilderij van Potter
(klik voor grote foto)

De sterke stroom voor de ingang van Eastbourne zorgt ervoor dat we als een krab tussen de rotsen van de ingang varen. De sluis staat al open en krijgen daar een zonnige plek in de haven aangewezen. Volgens Geeske zijn we aangekomen in Wemeldinge aan de Noordzee. Krijgen wel een aardig bericht op de dat iemand ons welkom heet die schuin voor ons blijkt te liggen.