Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

• Logboek
  • Tochten
  • Gregor Gregor
De 8 Uur van de Oosterschelde | 8uurzeilen, 8uurvandeOosterschelde, Oosterschelde, Zeilwedstrijd,

geplaatst
  • sep 15, 2018

8 uur zeilen op de Oosterschelde, zoveel mogelijk mijlen maken over vooraf bepaalde rakken en starten vanuit een van de vier startplaatsen.

Deel op

Vrijdag 14 september

Morgen voor het eerst de 8 uur van de Oosterschelde zeilen, een zeilwedstrijd waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk mijlen te maken over vooraf uitgezette rakken waarbij elk rak maximaal tweemaal mag worden bevaren.

Grevelingensluis, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Grevelingensluis

Dit is wat de website er 8 Uren van de Oosterschelde over zegt:

De 8 Uren van de Oosterschelde is een spannende sportieve en op strategie gerichte zeilwedstrijd op de Oosterschelde met max. 85 schepen. Dé unieke zeilwedstrijd voor Orc, VkSJ, Old gaffers, ongemeten en duo handed. Je bepaalt zelf je startplaats uit de vier mogelijkheden: Krabbenkreek, De Val, Zandkreek of Bergse Diepsluis. Je bepaalt zelf de route op basis van de opgegeven rakken, waarbij ieder rak slechts 2x gevaren mag worden. De finish is voor de haveningang bij Sint Annaland. Winnaar is het jacht dat in zijn klasse de hoogst gemiddelde snelheid (= gevaren afstand/berekende tijd) heeft behaald, gecorrigeerd op rating.

De afgelopen week voortdurend met de windverwachtingen gekeken naar de meest gunstige plaats om vandaan te starten. Dit wisselde tussen Bergsche Diepsluis en Kats. Voor het doorrekenen van de rakken met stroom- en windgegevens heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de software die voor de 24uur-wedstrijd is ontwikkeld; het is handmatig bijna niet te doen om alle variabelen door te rekenen.

Gezien het tijdstip van starten, 10.00u, niet echt in de buurt om zaterdagochtend naartoe te varen. Nu ES even over is, is dit een mooie gelegenheid bij te praten en te doen wat we allebei graag doen: zeilen.

Op

Terwijl wij het laatste stukje naar Kats zeilen, en het steeds harder gaat waaien, wordt ondertussen het logistieke vraagstuk van auto wisselen opgelost.

In Kats is het rustig, een enkele boot die haar startnummer heeft geplakt en een motorboot die met veel geweld pogingen doet aan te leggen. Een helpende hand is gauw toegestoken, maar de opmerking "trek maar aan", die laat ik even gaan. Na een gezellige avond met lekker eten nemen we afscheid van ES en kijken we gedrieën het plan en wedstrijdbepalingen voor morgen nog een keer door.

Zaterdag 15 september

Het is klam in de boot; de zomer, waarvan je wilt dat die nog heel lang doorloopt, begint toch richting herft te lopen. Kachel aan, douchen en ontbijten. Rond 08.30u gooien we los om ons nieuwe bemanningslid wegwijs te maken op de boot en een crash course overstag gaan te geven. Ik vind het leuk te zien hoe Geeske e.e.a. uitlegt; het is nauwelijks drie jaar geleden dat ik haar de beginselen bijbracht en nu is zij bezig om de werking van een lier uit te leggen. Een lier met schootspanning in de handen van iemand onervaren kan zomaar een basis zijn voor ongelukken.

Richting start, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Richting start
(klik voor grote foto)

Langzaam aan komen meer boten richting het startschip nabij De Zandkreeksluis om zich te melden. We doen enkele tijdmetingen om te bepalen hoelang het duurt vanaf een vast punt tot de startlijn. Nu maakt een paar seconden in een wedstrijd als deze niet echt uit, maar het gaat om het idee en daarmee lukt het wel om vlak na de toeter te starten. We zijn op weg voor 8uur zeilen.

Een wedstrijd als deze heeft weinig kruisrakken in zich omdat die ongunstig zijn voor de af te leggen afstand. Dit omdat vooraf is bepaald hoe lang een rak is. Bij het berekenen wordt rekening gehouden met de polar van de boot, dus zeg de maximale snelheid die de boot bij een bepaalde windhoek kan varen. Dit veronderstelt dat alles klopt, maar ik weet alleen al dat er wat aangroei onder de boot zit en daarnaast hebben we nog wat factoren die ervoor zorgen dat niet het maximale kan worden gehaald. Op een van de meters staat nl. een performancemeter en die komt maar zelden tot 100%.

's Middags trekken enkelen buien over die voor meer wind zorgen, dan is het even aanpoten, maar iedereen heeft het naar zijn zin en schuin gaan wordt niet als vervelend ervaren.

Daar naartoe, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Daar naartoe
(klik voor grote foto)

De routeplanner RAK had ergens berekend dat we een richting de startlijn voor St. Annaland varen en dan terug naar het hoofdvaarwater voor enkele rakken. Uit de wedstrijdbepalingen viel te lezen dat je dit stuk maar een keer mocht varen en het was niet helemaal duidelijk voor ons hoe dat nu in de geul naar de finishlijn zit, daarom het plan aangepast. Geeske is druk rekenend bezig te kijken wat mogelijk is in de beschikbare tijd. De rakken richting de Krammersluis hebben we geklokt en met deze informatie rekent ze door wat we nog kunnen varen.

Rekenen, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Rekenen
(klik voor grote foto)

Theoretisch gezien was het te doen om een lang rak toe te voegen aan het laatste uur zeilen, echter praktisch gezien had de wind besloten ermee te gaan stoppen waardoor we kostbare minuten aan het verliezen waren. Meer dan heel alert zijn op elke windshift, en dat vraagt concentratie, konden we niet doen.

1000Nm gepasseerd, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
1000Nm gepasseerd
(klik voor grote foto)

Tussendoor passeert Uisge Beatha ook de 1000Nm, gevaren in een seizoen.

Eenmaal de laatste boei gepasseerd draaien we de geul in en moeten voordewind naar de finish. Geeske tegen de giek om het grootzeil uit te duwen en Theo met de pikhaak de genua naar buiten duwend leggen we het laatste stuk af waarbij we meer profijt van de stroom hebben dan van de wind: die is uitgegaan.

Uitbomen, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Uitbomen
(klik voor grote foto)

We finishen om 18u11m47s. Zonde van deze 11 minuten, maar wat hebben we heerlijk gezeild en wat was het een mooie dag met bijna perfecte wind.

Uiteindelijk blijkt dat we als 17 eindigen van de 24. Gerekend naar het aantal rakken hebben we er 28 gezeild en staan daarmee op de tweede plaats en gerekend naar de afstand, 44,65Nm, komen we op een vierde plaats. Kijkend naar de handicap ik heb (85) tegen de 108.50 van nummer een, hadden we in dezelfde 8u tijd 56,99Nm moeten afleggen, dus ruim 12Nm meer. We hebben een target voor volgend jaar.

Uitslagen van de 8 Uur van de Oosterschelde toer-klasse Uitslag-8-uur-van-de-Oosterschelde-2018

Meer foto's in het album