Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

• Logboek
  • Tochten
  • Gregor Gregor
Met moeite uit de haven weg | Antwerpen, Westerschelde, Schaar van Waarde, Hoendekerskerke, Schelde

geplaatst
  • mei 24, 2009

Via een ondiepe geul, over de Westerschelde door naar Antwerpen.

Deel op

Vrijdag 22 mei

Geul Hoendekenskerke, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Geul Hoendekenskerke
(klik voor grote foto)

Redelijk goed geslapen, wel vroeg wakker. Van de nood een deugd gemaakt, aankleden, koffie zetten en als ook Arjen is aangekleed, varen we om 06.40u weg. Nog even een foto van de laagwaterstand in de haven. Het geultje is wel erg smal geworden! Al kijkend op de dieptemeter zien we die steeds verder teruglopen tot we uiteindelijk ook vastlopen. Beiden hangen we aan de giek en krenken zo de boot om minder diepgang te hebben en stroef beweegt ze zich voort tot we uiteindelijk los zijn. Als we later water weggegaan, dan hadden we moeten wachten tot ruim een uur na laagwater. Dat was ook de voorspelling dat het water nog lager zou staan dan het gisteren deed.

Westerschelde, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Westerschelde
(klik voor grote foto)

De Westerschelde geeft een mooie aanblik met de platen die zijn droog gevallen. Het zonnetje doet zijn best en er staat voldoende wind om de zeilen te hijsen. De eerste beroepsvaart komen we ook tegen bij het kruisen van de vaargeul.

De route die we hebben bedacht, gaat langs/over "De Schaar van Waarde", een geul die aan het eind een diepte op de kaart heeft van 1,1mtr. Met opkomend wat voldoende om er overheen te gaan. En zo navigeren we langs zandplaten en peilen boeien om langs de kardinale boeien die een wrak markeren, heen te varen. Best spannend en leuk om te doen. Als je vastloopt, is het slechts een kwestie van 1-2uur voordat je los bent.

Het is druk met beroepsvaart en alle ogen zijn nodig om die boten te zien, maar ook de sportwaterbetonning en vaarwatermarkering. De SOG ligt op momenten ruim boven de 8knts en aan de boeien is de te zien dat er een forse stroom staat. Hier wil je niet tegenin proberen te varen. Het strekdammetje dat er ligt, passeren we ook prompt aan de verkeerde kant. Gelukkig ziet Arjen dat op tijd en kunnen we keren om er aan de andere kant langs te gaan. Op de kaart is niet duidelijk te zien dat er echt geen doorgang is. Bovendien heeft de navigatieprogrammatuur het ondertussen begeven (...) Gelukkig kunnen we kaart lezen ;-)

Kort na de middag krijgen we aan SB een strandje en om de hoek ligt de ingang van de haven. Telefonisch hadden we ons al aangemeld; op de marifoon kregen we geen gehoor. Mogelijk omdat het nog te ver van de openingstijd ligt. Het ponton dat om de hoek ligt biedt, naast de mooring boei voor de haven, de gelegenheid te wachten. De plek tussen de wal en het ponton ligt rustiger dan aan de buitenkant; naast een sterke stroom is er ook de golfslag van passerende boten.

Haven Linkeroever, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Haven Linkeroever
(klik voor grote foto)

Ruim een uur voor HW gaat de sluis naar de haven open (+- 1u HW, is de reguliere openingstijd). We krijgen plaats I6 toegewezen, echter bij het zoeken naar de plek is het onderscheidt tussen I6 en 16 niet zichtbaar. Daarnaast claimt nog een boot deze plek te hebben toegewezen gekregen. Maar goed we liggen en het zonnetje schijnt behagelijk in de kuip. Tijd voor een biertje. Daarna nog even naar de havenmeester voor de plichtplegingen om daarna bij de jachtclub te gaan kijken. Een formeel uitziende club. Omdat we allebei best moe zijn besluiten we een poosje te 'chillen'. Voor mij betekent dat, dat ik ruim een uur heb liggen slapen. Arjen heeft zitten lezen en bleek in de kuip zijn ogen gesloten te hebben.

Een lang gedicht, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Een lang gedicht
(klik voor grote foto)

's Avonds lopen we langs de Schelde naar de 472mtr lange tunnel waar op de wand een stadsgedicht is geschreven. Niet helemaal te volgen omdat het een lange regel is. Wel heel bijzonder zijn de houten roltrappen die er prachtig nostalgisch uitzien. Eenmaal aan de andere kant slenteren we door de stad op zoek naar een pinautomaat; beiden blut en dat in een stad met zoveel terrassen. Leuk om weer door Antwerpen te lopen; drie jaar geleden voor het laatst. De stad ademt iets bourgondisch met al die terrassen en eettentjes.

Na het aperitief gaan we op zoek naar een restaurant en eten daar een heerlijke entrecôte en drinken daar een Zuid-Afrikaanse wijn bij. Smaakvol. Nog een laatste drankje op het terras bij de tunnel om daarna bootwaarts te keren. Weer een mooie dag geweest en vooral het idee dat je met ruim een dag varen in een totaal andere omgeving bent aangekomen is bijzonder.