Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

• Logboek
  • Tochten
  • Gregor Gregor
Rondje om de eilanden | Schouwen Duivenland, Zeeuwse wateren, Breezer, L'Esprite

geplaatst
  • mei 5, 2009

Al motor-zeilend een rondje om de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duivenland.

Deel op

Rondje om de eilanden

Na een redelijk rustig Koninnenach de spullen gepakt om richting Herkingen te gaan. De komende dagen met drie boten het eerste rondje om het eiland Goeree maken. Bij een windverwachting van minder dan 8kn zal het weinig zeilen worden. Bij zeilers is het altijd wat, of er is te weining wind of er is teveel wind, maar nooit is er genoeg wind...

Na de boot te hebben ingeruimd, bij de Breezer aan boord koffie met tompouce gedronken en kennis gemaakt met Eelco en José, eigenaren van een Breehorn 37. Het aanvankelijke plan om vanavond in Hellevoetsluis te overnachten stellen we bij naar Stellendam; dichterbij de sluis. Het wordt ook tijd om Herkingen te verlaten omdat het jaarlijkse motorcross-evenement op het terein naast de haven al de nodige herrie produceert. En zo vertrekken we om 11.30u richting de sluis van Bruinisse. De Breehorn laat nog even op zich wachten door start problemen. Eenmaal bij de sluis hoeven we maar even te wachten om te worden geschut. Via de Oosterschelde en Krammersluis gaan we het Volkenrak op.

Uisge Beatha op afstand, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Uisge Beatha op afstand
(klik voor grote foto)

Op het Volkenrak motoren we richting de Volkenraksluizen. Het zonnetje maakt plaats voor loodgrijze wolken. Tijd om een zeilpak aan te trekken en de zeilen af te dekken. Niet veel later vallen de eerste druppels. Een plensbui blijft uit, gelukkig. Hoewel ik rdelijk beschut zit en de stuurautomaat zijn werk goed doet, is dit niet echt iets wat het aangenamer maakt.

Bij Het Volkenrak kunnen we zo de sluis invaren en na de schutting wachten we aan de andere zijde tot om 6uur de Haringvlietbrug opengaat. Ondertussen hoor ik op de radio het verschrikkelijke bericht dat er een aanslag op de bus met Koningin is gepleegd; iemand die met een auto op de menigte inreed. Op dat moment 4 doden en 13 gewonden. Later blijkt dit aantal op te lopen. Met verbijstering en geschokt luister ik naar de verdere berichtgeving. Aan boord van de Breezer borrelen we tot de opening vna de brug en praten over het gebeurde.

Bij het passeren van de brug kom ik BJ met familie tegen. Hij vertelt me dat er 's middags een vrachtauto door de slagbomen van de brug gereden waardoor zij ook lange tijd voor de brug hebben liggen wachten. Onderussen gaan wij richting Stellendam. De wind komt uit een richting dat ik de fok uitrol en hoog aan de wind met de motor bij enige snelheidswinst maak. Om 20.30u komen we bij de haven aan, waar plaatsen door Bas zijn gereserveerd. De havenmeester had expliciet vermeld dat het plaatsen waren met de neus in de wind... welke wind??? Wel zorgzaam om er aan te denken.

Nanda heeft macaroni en redelijk uitgehongerd vallen we gevijven aan op het maal. We borrelen nog wat na en dan is het mooi geweest voor vandaag.

Logboek: 32.1Nm

Vrijdag 01 mei

Wisselend geslapen, ook wel weer even wennen om aan boord te slapen. Ook niet teveel pijn gehad, dat scheelt ook in mijn nachtrust.

Tijdens het ontbijt de route uitgestippeld. Het stuk is redelijk recht-toe-recht-aan, behalve het stuk over de Banjaard. Met opkomend water kan ik redelijk kort langs de plaat die er ligt en zeker bij de huidige windverwachting scheelt dat een aantal mijl op de motor. Voor Bas en Nanda de eerste keer op zee en dan ook nog met hun nieuwe boot. Best spannend.

Rond half 11 gooien we los. Eelco en José zijn iets eerder weg en halen daardoor ook de sluis. Bas roept de sluiswachter nog op, maar hij vindt dat de brug al te lang open heeft gestaan en is onverbiddelijk. Tijd om het zeil klaar te maken en al rondjes draaiend, er is niet zoiets als een wachtsteiger, wachten we.

Boekje lezen, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Boekje lezen
(klik voor grote foto)

Door de sluis, melding aan post Ouddorp en rustig tuffen we de geul in. Dan kunnen ook de zeilen omhoog. Met de stroom mee zonder motor zakt de snelheid terug tot 3,5kn; dan wordt het een lange tocht. Dan de motor maar bij waarmee de snelheid tot ruim 6kn oploopt. De stuurautomaat erop en alle tijd om koffie te zetten, te bellen en een boekje te lezen.

Bij het verleggen van de koers gaat de wind steeds meer van achter komen. Tijd om de bully taly te zetten, want ook al is er weinig wind, het grootzeil geeft wel stabiliteit. Ondertussen ook de tijd om de ogen aan de voetrail te bevestigen waar aan weerszijde een blok komt om de lijnen van de bully taly naar de kuip te leiden. Bas zal later vertellen dat hij getimmer hoorde...

Eelco en José zeilen een groot deel en liggen daardoor ook wat verder achter. Bas volgt me. Voor de Banjaard hebben we overleg over de route omdat hij dieper steekt en vooral niet vast wil lopen, spreken we af dat hij een meter of 100 achter me blijft en ik aangeef of hij kan blijven volgen. Bij de Banjaard aangekomen zie je het water van kleur veranderen en srtoomt het behoorlijk over de plaat heen. Hoewel diepte genoeg, verlegd Bas zijn koers om daarna we te volgen.

De sluis bij de Roompot is vol en bij het uitvaren roept er iemand naar Bas dat zijn roer kapot is en een sleep wil. Omdat Bas zijn boot ernaast moet krijgen, en dat gaat voor die eigenaar blijkbaar niet snel genoeg, wordt er wat kribbig gereageerd. Eenmaal de sluis door gaan we richting Roompot marina. Niet veel later volgen ook Eelco en José. We vinden allemaal een plaats in de overvolle haven aan de meldsteiger. Niet ideaal, vooral het toilet- en douchegebouw is een eind lopen.

Bij de borrel natuurlijk nieuwsgierig naar de eerste zee-ervaring, want hoewel bijna zo glad als een spiegel, is het niet meer zien van land ook een ervaring opzich. Het werd als spannend ervaren, vooral het stromend stuk over/langs de Banjaard. Maar zeker voor herhaling vatbaar, dan graag met wat meer wind... Zelf moest ik terugdenken aan mijn eerste ervaring naar Lowestoft waar we nauwelijks wind hadden en het hele stuk op de motor hebben gedaan. Op de terugreis stond er overigens windkracht 5.

We eten aan boord van de Breezer en bij de koffie komt Eelco met een overheerlijke notenbitter. De fles heeft de vorm van een monnik en ook het touw om de pij dicht te houden, ontbreekt niet.

Terug aan boord nog een poosje liggen lezen. Moe maar voldaan richting bed.

Logboek: 27.3Nm

Zaterdag 02 mei

Eindelijk, meer wind en nog uit een gunstige richting om de Oosterschelde over te steken. Ik had de boot tussen twee andere boten 'geparkeerd' en moest nu zien daar netjes uit weg te komen. De wind kwam op de neus/SB binnen, dus een lange spring naar achteren en dan vooruit varen waarna zij haar kont wegtrekt naar BB. Hier op de steiger nog over gediscussieerd, mooi is dan de voldoening als het lukt en ik uit mijn ooghoeken diverse mensen vanaf andere boten zie kijken en een goedkeurende knik krijg. I love it when a plan comes together....

Breehorn op de Oosterschelde, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Breehorn op de Oosterschelde
(klik voor grote foto)

In de beschutting van de haven het zeil gehesen en daarna onderweg naar de Zeelandbrug. Op de Breehorn wordt de gennaker gehesen. Prachtig gezicht. Hoop dat die van mij ook op niet al te lange termijn komt. Als het goed is, is het zeil al ingemeten.

Voor de brug een mierenhoop aan boten, al dan niet met gehesen zeil. De fok is ingerold en het grootzeil staat snaarstrak in het midden. Na de brug voor de wind en rollend de Oosterschelde af tot na de eerste bocht het een ruime windse koers wordt. De boot loopt lekker en in een flauw zonnetje ga ik richting de sluis van Bru.

Een vergelijkbare mierenhoop heeft zich voor de sluis verzameld. Het aanleggen naast een van de vele boten gaat moeizaam omdat de dame aan boord van de boot waar ik naast wilde liggen, eerst de lijn helemaal door het gat van de bolder wilde halen i.p.v. er omheen. Wegwaaien was het gevolg en omdat de rij boten niet al te stevig leek te liggen, durfe ik niet teveel gas bij te geven om weer terug te komen. Na een sturende opmerking werd de lijn alsnog om de bolder gelegd en kon ik de boot aanleggen.

De brug aan de andere kant van de sluis zag ik dichtgaan en dacht voldoende tijd te hebben voor het bakken van een uitsmijter. Tot ik mijn hoofd naar buiten steek en zie dat onze zijde van de sluis al opengaat. Verwarrend omdat je anders vorldoende tijd hebt bij deze sluis om een uitsmijter te bakken. Dan in de sluis maar verder.

Sluis Bruinisse, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Sluis Bruinisse
(klik voor grote foto)

Heel rustig gaat de meute de sluis in. Daarna is het dringen voor een plekje. Het duurt dan ook even voordat alles ligt en de sluiswachter omroept dat het vol is. Een laatste boot perst zich nog naar binnen. Later horen we van Eelco dat zij nog 1,5uur voor de sluis hebben liggen wachten. Tijd om mijn uitsmijter af te bakken en op te eten. De lucht maakt mensen nieuwsgierig en hoor iemand zeggen dat ik het wel goed voor elkaar heb, nauwelijks vastliggend en nu al aan de luncht.

Over een zonnige Grevelingen nog een stukje naar Herkingen. Vlak voor de ingang van de geul kom ik de Sonnevis tegen, van afstand al herkend. Vraag me af of dat wederzijds is...

Op de Breezer geborreld en gewacht op Eelco en José, ondertussen de ervaringen van de afgelopen dagen delend. Ieder zijn eigen potje meenemend hebben we het laatste maal ook aan boord van de Breezer. Bij een Haags bittertje luisteren we naar elkaars verhalen hoe ieder aan de boot is gekomen. Een mooie afsluiting van drie dagen met drie boten optrekken! Wat mij betreft niet de laatste keer.

Logboek: 24.1Nm

Meer foto's in het fotoalbum (zeiltochten)