Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

Rustdag in Holtenau | Denemarken, Holternau

geplaatst
  • aug 3, 2008

Rustdag en een klein zeiltochtje over het meer van Holtenau met veel vlagen.

Deel op

Rustdag in Holtenau

Om zeven uur worden we gewekt door een havenmeester die op een 'typisch Duitse manier' op de bot bonkt en havengeld wil. Pffff, het is zeven uur! Maar geen medelij, betalen. En zo reken ik 7euro af. Ga nog even terug in bed om daarna te gaan hardlopen. De omgeving ziet er prachtig groen uit met lanen met droomhuizen. Ik denk een leuke voorstad van Kiel.

De dag brengen we door met opruimen en opzoek gaan naar sail drive olie. De motor heeft nauwelijks iets verbruikt, maar de olie vna de sail drive mag wel worden bijgevuld. Daartoe lopen we richting een veronderstelde watersportwinkel. Die blijkt er niet te zijn. Omdat we ook nog boodschappen moeten doen vragen we bij een zeilcentrum, waar ze met een tweepersoons u-boot bezig zijn, naar een supermarkt. Hierop zegt de dame dat zij die kant uitgaat en we mee mogen rijden. Hoe aardig! In de auto horen we dat zij en haar man een boot hebben gekocht via ebay en de eigenaar er zo graag vanaf wilde dat ze een Ketch voor een erg lage prijs hebben kunnen kopen, maar belangrijker dat de boot 2.70mtr langer is dan door de eigenaar opgegeven?! De boot ligt in nu in Corfu. Na het boodschappen doen staat ze op ons te wachten om ons naar de boot te brengen en nodigt ons uit om eventueel later een borrel te komen drinken e/o te komen ontbijten. Verwonderd over deze gastvrijheid stappen we weer aan boord. Hoe aardig! (ter info, we maken van geen van beide gebruik).

In de middag gaan we een rondje zeilen om ook op zoek te gaan naar een marineshop. Dit is ook de eerste ervaring op het water van Holtenau. Wat in ieder geval opvalt is het voortdurend draaien van de wind en de veranderlijke windsnelheid. Op alleen de keerfok lopen we probleemloos 5knts bij een variërende wind van 9-20knts. Uiteindelijk lopen we de haven van de Seefischmarkt in. In de box zijn we een uur bezig om op 5 meter afstand een lijn om de meerpaal te gooien. De lijn wordt almaar zwaarder en de mensen op de kant kijken toe hoe we blijven proberen. Ondanks dat we erg veel plezier hebben in het spel lukt het niet de lijn er omheen te gooien. We gaan opzoek naar de shop, maar zonder succes. Op de terugweg zeilen we nog even langs het zeilcentrum en worden daar gewaarschuwd dat er een u-boot onder water ligt. Waar hebben we dat meer gehoord...

Tegen het eind van de middag arriveert Frederiek met de kinderen. Zij hebben een lange en vermoeiende tocht achter de rug waarbij een van de kinderen ook wagenziek is geworden. Ondertussen duiken wij het water in. Het is hier glashelder met veel kwallen, blauwe en rode. De temperatuur is rond de 19graden en eenmaal door, is het heerlijk verfrissend. We proberen de speling van het roer te filmen, maar dat is uiteindelijk niet te zien op de film. Helaas, want nu moet ik wachten om het de leverancier van het roerlager te laten zien totdat de boot uit het water is.

Aan boord drinken we wat. De havenmeester komt incasseren en zegt dat we geen elektra uit de wc mogen halen. Ik leg uit dat ik daar van een andere havenmeester toestemming voor heb waar hij op zegt dat die daar niets over te vertellen heeft. Uiteindelijk ontstaat er een humoristisch tafreel en mag de walstroom blijven. Daarna gaan we op pad om in de buurtkroeg "Opa's Ecke" heerlijke zelfgemaakte pizza's te eten. Terug aan boord nemen we een Hofbittertje en als de kinderen op bed liggen komen de anderen ook. Rond elven komt de volgende opstapster aan boord. Voor Roy is het ook een beetje een afscheidsavond. en na een heel gezellige en ontspannen avond is het om 1uur welletjes geweest.