Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

Ramsgate wordt België | Ramsgate, België, Nieuwpoort

geplaatst
  • jun 9, 2008

De windrichting is weinig gunstig om naar Ramsgate te varen, daarom verleggen we de koers naar Nieuwpoort.

Deel op

Donderdag, van Herkingen naar de Roompot Buiten, vertrokken op 563NM

De boot van Herkingen naar Roompot Buiten gebracht. Lange wachttijd voor sluis Bruinisse omdat er een vrachtboot met aarde de Grevelingen op moest. Na de sluis het zeil erop en met een aantrekkende wind was de Zeelandbrug bijna bezeild. Om 18.40 de brugwachter opgeroepen om er om 19.10u onder door te kunnen. 's Ochtends gebeld voor de openingstijden (Post Vlissingen). Als enige over de Oosterschelde naar de sluis.

Zicht op de Deltawerken, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Zicht op de Deltawerken
(klik voor grote foto)

Heerlijk zeiltochtje en nu het hoogwater is, kon ik ook strakker langs de platen varen. De sluis staat al uitnodigend open en na een oproep gaan de lichten op groen. Buiten de sluis aangelegd. Het is lagerwal en er staan golven. Gelet op het klotsen tegen de achterzijde van de boot zo gelegd dat ik daar aanvankelijk geen last van heb. Voor mij is dat iets om me uit mijn slaap te houden. Maar ja, met de wind dwars op de boot maakt het niet en klotst het water vrolijk tegen de zijkant. Dageinde om 20.45u en de logstand is 583.11NM.

Arjen komt om 02.10u aan boord. Ik lag al op bed een deed wat hazenslaapjes. Eenmaal aan boord met een biertje erbij overlegd over de bestemming. Ramsgate is niet lekker bezeild en we besluiten langs de Belgische kust naar Nieuwpoort te gaan.

Vrijdag, Roompot Buiten naar Nieuwpoort

Onrustige nacht met weinig slaap. De voorspellingen van Windfinder en Windguru geven allemaal rond de 5-9knts wind. Post Ouddorp daarentegen geeft voor vandaag windkracht 4 en morgen 4-5. Een heel ander beeld. Op de kaart de koers uitgezet, de zeilen gehesen en het gat uitgezeild naar open zee.

Post Oostende roept 'zeiljacht voor de kust'. Duurt even voordat we door hebben dat het over ons gaat. Zij vragen of alles goed gaat en of we iets nodig hebben. Niet echt, maar wat zorgzaam en attent om ons aan te roepen en dit te vragen. Voelt ook wel gastvrij.

Youtube

In Nieuwpoort zijn drie haven en de Reeds geeft daar uitleg over. Op de tekening ligt de haven van de luchtmacht het gunstigst omdat we dan in de luwte van wind en deining liggen. Het geplotte waypoint ligt in de lijn van de haveningang en op een voordewindse koers mogen we naar binnen. Niet echt fijn met de toegenomen wind en deining. Gecontroleerd maken we een gijp en, hoewel gewaarschuwd, hebben we een POB (Pet Over Boord).

Motor aan, grootzeil snaarstrak getrokken en ik met de pikhaak vissen naar Arjen's pet. Na een tweede poging heb ik 'm en kunnen we naar binnen.

Het aanroepen van de haven gaat moeizaam; de roepletters worden als scheepsnaam niet begrepen. Inmiddels heb ik ervaren dat het uitspreken van haar naam niet tot meer helderheid leidt en dat daar de meest vreemde combi's van worden gemaakt. Eenmaal een plaats toegewezen draaien we om 13.30u de boot in de box en zijn we blij binnen te zijn. Eindstand: 631NM

De boot opgeruimd, biertje genomen om daarna in het havenkantoor ons te melden. Meteen maar even in de bar van de watersportvereniging gekeken en geproefd hoe het Maes smaakt. Na enige proevingen en toch wel moe besluiten we een paar uur plat te gaan. Ik weet niet eens dat mijn hoofd mijn kussen heeft geraakt. Twee uur later maakt Arjen me wakker en voelen we ons allebei een stuk uitgeruster.

Door de regen besluiten we in het restaurant van de V.Z.W. Watersportkring Luchtmacht te eten. Redelijk goed eten voor een hoge prijs.

Routeplan op stroom ingaand Westerschelde gemaakt met als eindpunt voor die dag: Breskens. Ik vind het wel een ontspannen idee om zo langs de Belgische kust te hoppen en niet de nacht in/door te varen om uiteindelijk de overkant te bereiken. Bovendien zien we nu ook weer eens andere havenplaatsen.

Zaterdag, van Nieuwpoort naar Breskens

Wind, veel wind en regen. In de haven het zeil omhoog en tegenwind door de geul naar zee. De motor duwt haar behoorlijk voort. De 3-blads schroef is echt een verbetering. De golven beginnen binnen te rollen en de boot stuitert, zo erg dat je vanaf de kant de kiel zou kunnen zien.

Geul bij Nieuwspoort, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Geul bij Nieuwspoort
(klik voor grote foto)

Na de eerste klap gaat het wijnservies door de kajuit, terwijl het deurtje toch echt dichtzat. Is dit nog leuk? In de wetenschap dat het buiten rustig is qua deining zetten we door. Wachten op een windwak is niet echt een optie. Met 6knts duw ik haar door de golven. Eenmaal buiten neemt de golfslag af en laten we het grootzeil vieren en leggen een halvewindse koers voor. Na een paar minuten zeg ik: "rol de genua maar uit". Arjen vraagt, ook aan zichzelf, of we ons senang voelen en even later rollen we gecontroleerd een stuk genua uit. We hebben op dat moment 2knts stroom tegen. Maar het plan is dat dit minder wordt.

Tijd voor koffie, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Tijd voor koffie
(klik voor grote foto)

De boot rolt enorm op deze koers naar Breskens en dit voelt voor geen van beiden echt lekker. Hoewel niet zeeziek moeten we niet aan eten denken en voelen onze maag tegen dit geschommel protesteren. Afwisselend sturen we en zien de stroom toenemen, en met enige verbijstering tegen. Ergens in het rekenmodel is er iets teveel naar onszelf toegerekend. We komen niet boven de 5knts SOG, maar wel 8knts tot 8,5knts door het water....

Rond ons heen verschillende zeilboten die een wedstrijdje met elkaar lijken te varen. Meermalen gaan mijn gedachten naar de wedstrijd die we in Nieuwpoort begin juli gaan zeilen. Naar mijn inschatting een team met weinig zee-ervaring en al zeker geen wedstrijdervaring op zee. Daarnaast loopt een aantal communicatieprocessen aan boord niet lekker. Aan dit laatste gaan we werken doordat er iemand aan boord komt om daar ons in te trainen. Moet je dit dan wel willen?

Het is lastig sturen op deze deining en de wind begint er langzaam uit te lopen. Het goede nieuws is wel dat we de stroom mee beginnen te krijgen, hetgeen voor het inlopen van de Westerschelde gunstig is. Na Zeebrugge klappert het allemaal zo, dat de zeilen naar beneden gaan. Door het draaien ben ik mijn gevoel voor richting kwijt. Ik zie aan de kant waar de golven binnenkomen, dat dit afwijkt van de afgelopen uren.

Zouden we wellicht weer terugvaren? Dit blijkt het geval. Koers verlegd en we koersen richting Breskens. Het navigatieprogramma is een routepunt kwijt en daardoor is het nodig om steeds met de hand het volgende routepunt aan te geven. Niet echt handig.

De stroom neemt toe en zonder moeite draaien we bij Breskens naar binnen. krijgen een plek toegewezen en zijn blij en opgelucht binnen te zijn.

Een ogenschijnlijk lange en vermoeiende tocht. Boot opruimen, zeilen schoon spuiten, geen elektra, maar wel een biertje.

Via het kantoor van de havenmeester gaan we de bar in van de jachthaven. Dit is toch wel iets dat ik bij mijn eigen wsv als een verrijking zou zien. In de bar eten we en brengen daar de avond door. Een erg gezellige avond en een moment om uit te rusten na een inspannende dag. Terug aan boord nog een laatste kruidenbittertje en filosoferen nog wat over de boot.

Zondag, van Breskens naar Wemeldinge

Zeer relaxed gedaan, een heerlijk door Arjen verzorgd ontbijt gekregen, geheel zoals gisterenavond besproken... Na het ontbijt aan het logboek begonnen. Rond 11.30 los gegooid om de mist in te gaan richting het kanaal door Zuid Beverland. Het is windstil op de Westerschelde. Rustig tuffen we in westelijke richting. Het eerste stuk komen we langs diverse drooggevallen platen en het duurt niet lang of we zien de eerste zeehonden. Geweldig gezicht! Dichtbij komen lukt niet echt omdat het buiten de geul snel ondieper wordt. Voorzichtig doen we een poging om een paar foto's te maken. De stroom laat ons vandaag wederom in de steek; het duurt tot in de middag voordat we 'm een beetje meekrijgen, maar veel is het niet. Het is manoeuvreren tussen de vrachtboten die ons met grote snelheid voorbij lopen en daarbij de nodige deining veroorzaken.

Zeehonden op de Westerschelde, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Zeehonden op de Westerschelde
(klik voor grote foto)

In de loop van de middag trekt de wind aan zodat we de genua zetten en wat meer snelheid maken. Voordat we de sluis van het Kanaal door Zuid Beverland bereiken trekt de lucht open en begint de zon, die af en toe door de mist een poging deed, in kracht toe te nemen. Heerlijk, hier hadden we op gehoopt. Bij de sluis heb ik inmiddels mijn pijpen afgeritst en thermo-short verruild voor een t-shirt.

Twee enorme sluizen doemen op en we roepen de sluiswachter die ons vertelt dat we in de BB-sluis mogen gaan liggen. Alleen! We kunnen er met gemak rondjes draaien. Uit de sluis op naar de spoorbrug waar we precies op tijd aan komen. De volgende brug is de Postbrug. Hier moeten we een 20minuten wachten. Mooi moment voor een biertje en een sigaar. Erg ontspannen allemaal.

Na de brug gaat de genua eruit en al motorzeilend gaan we naar de Oosterschelde om vervolgens Wemeldinge als eindbestemming te kiezen. Hier wat onhandig gemanoeuvreer om de boot aan de passantensteiger te krijgen. Het opvaren in de spring mislukt. De motor gaat om 18.00u uit en hebben dan 31mijl gevaren.

Eenmaal in de box in het zonnetje een aangekleed biertje genomen. Eindstand log 713NM

Maandag, van Wemeldinge naar Herkingen

Een waterig zonnetje schijnt ons deze morgen tegemoet. Na het ontbijt varen we rond 8.15u af richting Herkingen. Er staat geen wind. Op de Oosterschelde zien we wat vrachtverkeer en een enkele zeilboot. De zon wint ondertussen aan kracht en op ons gemak varen we naar de sluis van Bruinisse waar de deur net voor onze neus dichtgaat. Eenmaal in Herkingen de boot opgeruimd en hoewel niet alles bezeild was kijken we terug op een mooie tocht met heel afwisselend weer en nieuwe ervaringen. . We sluiten de tocht af op een logstand van 731NM. In totaal 168NM afgelegd.

Meer foto's in het album