Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

Rit over fraai Guernsey | Rondje kanaal, Guernsey, Beaucette, Sark

geplaatst
  • aug 1, 2012

Fraaie busrit over het eiland en navigatielaptop is weer gemaakt! Goede dag gehad.

Deel op

Rit over fraai Guernsey

Na een onrustige nacht mijn hardloopspullen aangetrokken om een stuk te gaan rennen. De route die ik had bedacht, zou langs de kust moeten voeren. Maar ja, niet op een kaart of zo gekeken en als zo vaak gewoon vertrokken. Inderdaad langs de havens, een stuk van de kust en daarna de trappen op langs het militaire museum om in een villawijk uit te komen. Even gevraagd hoe verder en met die uitleg verder. Het idee om in een wijk door te steken terug naar de haven zit er niet in. Als ik me bedenk dat ik dan langs het Coastal path terug zou moeten kunnen, is het nog wel een paar maal vragen, krijg een kaart mee uit een hotel en kom uiteindelijk op het juiste pad. Het uitzicht is dan wel fenomenaal. Ondertussen ben ik van al het klimmen en dalen behoorlijk moe geworden en het kost de nodige moeite terug te komen bij de boot. Na bijna 15km ben ik uitgeput. Dit gaat wel even wat tijd vragen om te herstellen.

(klik voor grote foto)

Op de een of andere manier bevalt het me wel om hier op Guernsey te liggen; we maken ook geen aanstalten snel weg te gaan. Waarschijnlijk vrijdag naar Beaucette, een haven gelegen aan de noordelijke zijde van het eiland. Had deze tip gekregen hier zeker naar toe te gaan omdat het een heel mooie plek zou zijn. Straks eerst maar eens een rondrit met de bus maken, zeker met de regen die op komst is een mooie gelegenheid meer van het eiland te zien en wellicht te herkennen waar mijn ouders en ik 31jr geleden zijn geweest.

(klik voor grote foto)

De rondrit over het eiland kan met bus 7 of 7a, afhankelijk of je met de klok mee of er tegenin wilt rijden. Het ritje van 90min. kost GBP1,- Bij de bushalte is het nogal druk; er is een passagiersschip (Mein Schiff) voor anker gegaan en daar is een grote groep Duitsers vanaf gekomen.

(klik voor grote foto)

Gezeten in een wat krappe passagiersbus laten we ons rondrijden vanuit het drukke St. Peter Port naar de rustigere wijken. De haven Beaucette zien we niet liggen, was wel aardig geweest om daar een beeld van te krijgen. Naarmate we noordelijker komen, wordt het gebied ruiger en omdat het ook nog eens laag water is, kunnen we goed de grillige rotsen zien. We stappen uit om een stukje langs de busroute te lopen. Iets wat mij nu best moeite kost.

Roy, De Strandjutter, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Roy, De Strandjutter
(klik voor grote foto)

De stukken waar we nu lopen staan over een paar uur weer onderwater. Ik blijf dat bijzonder vinden, zeker omdat het zo hard gaat. Vrijdag is het springtij en is er ook het grootste verschil tussen hoogwater en laagwater: 8,9 meter, ongeveer de hoogte van een woonhuis met 3 verdiepingen.

Drijft nog, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Drijft nog
(klik voor grote foto)

Tegen de tijd dat we met de bus verder gaan, laat de chauffeur weten dat we het contract hebben opengebroken en we opnieuw moeten betalen, waar wij dachten dat het hop on, hop off was. Geen punt, maar moet wel lachen om de houding en stelligheid waarmee het ons wordt verteld. Eenmaal een plek kijk ik tussen het knikkebollen nog wel rond me heen, maar betrap me er ook op dat ik stukken mis...

Ruig landschap, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Ruig landschap
(klik voor grote foto)

In de stad stappen we uit voor een ijs en het ophalen van de laptop. Roy heeft (nog steeds) trek in fish and chips. De eerste de beste die we zien lopen we naar binnen. Blijkt dat ze op punt staan te sluiten, maar het frituur wordt weer aangezet en de bevroren frieten verdwijnen in het vet. Nu houd ik niet van fish and chips, maar nu helemaal niet nu het vet nauwelijks heet genoeg is. De gebakken friet verdwijnen in een plastic bakje en daarnaast wordt een bol van tonijnsalade gelegd. Ik ben genezen en krijg niet de indruk dat Roy helemaal heeft gekregen wat hij graag wilde.

Doorkijkje, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Doorkijkje
(klik voor grote foto)

Terwijl hij het bereidde opeet, ga ik de computerwinkel binnen. Laptop is klaar en het werkt allemaal weer! Blij en tevreden lopen we de winkel uit. Echt zo opgelucht dat het is opgelost, iets dat ik aanvankelijk niet had verwacht.

Ik had mijn oog gisteren laten vallen op sorbetijs en daar gaan we naar op zoek. In de winkelstraat snel gevonden en laat me hoorntje met twee bollen bereiden. Het ijs smaakt super!

Surfplanken, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Surfplanken
(klik voor grote foto)

We verhalen de boot naar de steiger, want die 70ft'ers liggen nog steeds buiten, om de boot schoon te maken. Daarna eten en uitknobbelen op welk moment we vrijdag naar Beaucette kunnen en waar we op moeten letten. Het tijdstip van vertrek valt mee, een uur na HW geeft voldoende tijd er te komen. Dit betekent om 09.00 BST los. Morgen eerst naar Sark met de veerboot.