Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

Afstapper in Londen | Londen

geplaatst
  • jun 5, 2011

Paar dagen verblijf in Londen met onverwachte gebeurtenis.

Deel op

Zondag 05 juni

Een druilerige dag, het regent en dat lijkt het de rest van de dag volgens de voorspelling ook in meer of mindere mate te blijven doen. Na het ontbijt en schrijven, lijkt het wat op te klaren. Net voldoende om een stuk westwaarts te gaan wandelen en een bezoek te brengen aan St. Paul's Cathedral. Prachtige kathedraal waar o.a. Lord Nelson opgebaard ligt.

St. Paul Cathedral, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
St. Paul Cathedral
(klik voor grote foto)

In de namiddag komen de eerste boten in de regen binnen. Het merendeel van de bemanning blijft binnen om niet helemaal te verregenen. In de avond volgt er een sms over plannen rondom het eten. Dit is de aanleiding voor een gesprek later die avond over hoe we aan boord met elkaar omgaan. Als we naar bed gaan is er over en weer het nodige uitgesproken en lijkt de lucht geklaard.

Maandag 06 juni

Redelijk geslapen. Eerst maar eens hardlopen. Nog steeds pijnvrij. Afstand wordt langzaamaan langer en het tempo gaat op sommige stukken ook omhoog.

Kaarjes blazen, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Kaarjes blazen
(klik voor grote foto)

Kees is jarig! Croissants met happy Birthday-kaarjes en een cadeau. 's Nachts heb ik slingers opgehangen terwijl er luidt gesnurk klonk. Het geheel oogt feestelijk.

Niet iedereen heeft evengoed geslapen. Bij het vervolg van het ontbijt wordt ook duidelijk wat daar de reden van is. Wederom discussie, oude koeien worden uit de sloot gehaald en ik krijg het steeds minder naar mijn zin. Het is gedoe wat ik op dit moment maar slecht kan hebben. Ieder gaat zijns weegs. Het beïnvloed de sfeer aan boord wel. Inmiddels is er tweemaal gedreigd dat iemand van boord stapt. Iets dat tot op dat moment is tegengehouden omdat het niet nodig lijkt.

Als we koffie hebben gedronken en de groep zich heeft verdeeld, gaan we richting Londen centrum. Geen speciaal doel ofzo anders dan de toerist uithangen. Zwerven door Soho om na een aantal uren de underground richting Londen Bridge te nemen om Westminster en de Big Ben te bezoeken. Hier komen we alleen nooit aan en gaan richting boot.

Op de kluslijst staat het aansluiten van het nieuwe deklicht, iets dat er is gekomen na het plaatsen van de mast en verder staat er ook het aansluiten van de kabel van het ankerlicht op. Mooi tijdverdrijf om dit in het schrale middagzonnetje te doen. Alles netjes aangesloten, kabels opgebonden en nu alleen nog de benodigde schakelaars maken. Of dit een nieuw instrumentenpaneel wordt of twee losse schakelaars, weet ik nog niet. Op dit moment werkt het door de draadjes met de 12v te verbinden...

Beeld, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Beeld
(klik voor grote foto)

's Avonds eten we Indiaas bij het restaurant op de haven. Erg smaakvol, proosten op de verjaardag van Kees en vinden dat de verjaardagsmuziek best iets zachter mag. Verder zeker de moeite waard.

Na afloop stappen we bij de toerleider nog even aan boord voor een kop koffie en horen we dat het verhaal gaat dat de sfeer niet helemaal lekker is bij ons aan boord. Verbazing alom, maar ook wel herkenning uit welke hoek de wind waait.

Dinsdag 07 juni

De sfeer is bijna om te snijden; een van de andere opstappers zegt zo niet verder te willen. Het is niet anders, een van de opstappers wordt afstapper. Hiermee is het de wens dat de rust weerkeert en het de sfeer ten goede komt. Voor mij als schipper een van de minder leuke momenten van mijn vakantie. Bij de nodige koffie praten we hierover na. Ik ben nog niet helemaal opgelucht of ontspannen; voel me vooral moe. Om de gedachten te verzetten gaan we naar Greenwich Maritiem Museum. Het museum zit in een verbouwing en van wat ik mij herinner toen ik daar op 17-jarige leeftijd was, was dat er veel meer te zien was. Voor een land met zo'n rijke maritieme historie komt het museum er maar bekaaid vanaf. Het dorpje doet wel landelijk aan.

St. Katharine Dock, zo vlakbij de Tower Bridge, is geen onaardige haven, vind ik, beetje druk, zeker als je langs de wandelpromenade ligt. Maar, als we afrekenen en we voor vier nachten 175GBP moeten afrekenen, ben ik er wel klaar mee. Zeker gezien het feit dat de faciliteiten nou niet helemaal geweldig zijn, bijv. de douche die een miezerig straaltje geeft, geen waterslang beschikbaar. Had ook al van anderen gehoord dat Limehouse dock eigenlijk de voorkeur heeft, echter door de ligging bij de Tower Bridge, de keuze op de daarbij gelegen haven valt. Bij een volgend bezoek aan Londen de keuze van de haven maar eens heroverwegen.

We zijn voor een borrel op de Temptation uitgenodigd. Hartelijk en erg gezellig. We praten het plan voor morgen door. Lowestoft is waar we vrijdag willen zijn en gaan dit doen door woensdag in Harwich te komen. Naast de 27Nm de Thames af, komen er nog eens 40Nm bij om Harwich aan te lopen. Lange dag met het tij lang niet alle stukken mee.

Bij de Dickens Inn is vanavond een zaal gereserveerd voor de toerzeilers waar rond de 56 man een buffet hebben. Gezellige avond, lekker en gevarieerd eten, kletsen over van alles en nog wat en bijna als natuurlijk over hetgeen aan boord is gebeurd. Het verhaal heeft de ronde wel gedaan. Opvallend vind ik wel dat mensen niet echt verbaasd zijn na wat ze eerder deze week hebben gehoord. De toerleider krijgt het nog even te verduren als er de kok met een dieetmaaltijd blijft zitten en er geen dessert wordt geserveerd. Iets waar bij mij/ons aan tafel sterke behoefte aan is. Dat doen we dan aan boord wel. Praten nog een tijdje na om dan te kooi te gaan; morgen om 06.00u de sluis in.