Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

Sneeuw met Pasen |

geplaatst
  • mrt 25, 2008

Naar Engeland zeilen met Pasen is niet haalbaar, Willemstad wel.

Deel op

Sneeuw met Pasen

Eerste Paasdag, gelijktijdig komen Arjen en ik in Herkingen aan. Het is zonnig, maar de voorspellingen geven aan dat de wind fors zal aantrekken en dat er mogelijk ook sneeuw valt. Ik kreeg 's ochtends een bericht dat de tekst "...ondanks het winterse weer dat de meeste mensen binnenhoudt..." bevatte. Misschien had de afzender wel gelijk als ik naar de voorspelling kijk. We zien wel hoe het loopt/zeilt.

Boot inruimen, koffie zetten, grootzeil er weer op -nog het oude- en bij een kop koffie met paaseitjes bespreken we waar we naartoe gaan. Vlissingen / Breskens en dan over zee terug of een rondje om het eiland. Probleem hierbij is, dat de Haringvlietbrug gewijzigde draaitijden heeft en boven de windkracht 5 niet meer draait. De wind komt uit het ZZW, dus tegenwind over de Oosterschelde. Niet echt een optie. Het wordt Willemstad.

Herkingen - Volkenrak, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Herkingen - Volkenrak
(klik voor grote foto)

Even indraaien en de eerste sluizen wordt vlot genomen. De wind trekt een beetje aan en het zonnetje laat zich zien. Even lekker uitwaaien. Heerlijk weer even buiten te zijn. Na de Volkenraksluis nog even de reeflijnen gecontroleerd en dat bleek niet overbodig; nauwelijks de zeilen staan en de windmeter schiet omhoog. Het eerste rif is snel gestoken en zo gaan we bijna voor de wind het Volkenrak over.

Herkingen - Volkenrak, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Herkingen - Volkenrak
(klik voor grote foto)

Het is druk met vrachtverkeer, en dat voor een eerste Paasdag. Veel rondkijken en opletten. We reachen het Volkenrak over richting de Krammersluizen. Daar leggen we aan om te wachten voor het schutten. Helaas, bij het aanleggen probeert Arjen met zijn hand de boot af te houden en hoewel ik nog roep: "niet met je handen", is het te laat. Zijn duim zit er tussen. Heftig bloeden en geen verbandkist aan boord! Shit. Arjen boos op zichzelf en ik baalde dat zoiets dan toch een keer gebeurt, iets waar ik steeds angst voor heb. De schrik zat er goed in.

Om het bloeden te stelpen toiletpapier en afplakband gepakt. Nadat dit er omheen zat, de sluis in en omdat het bleef bloeden heb ik post Numansdorp opgeroepen om te vragen waar er een dokterspost zit. Uitgelegd wat er aan de hand was, het schutten werd stilgelegd, bleek achteraf, en kwam er van de sluis iemand (Gerrit) met een EHBO-koffer.

Toiletpapier eraf en toen was zijn conclusie: "dit moet gehecht worden". Gerrit heeft er een verband omheen gelegd en we hebben onze weg vervolgd naar Willemstad.

Plaats in de haven gezocht en op zoek gegaan naar een dokterspost. Hoewel geen dokterspost, kan restaurant Bellevue misschien wel helpen. Hier werden we alleraardigst opgevangen en de dames gingen direct voor ons bellen. Alle posten waar men kon hechten, waren vol of niet bereikbaar, dus dat zou betekenen dat we naar Roosendaal moesten. Taxi werd gebeld, tafel voor bij terugkomst gereserveerd en een kwartier later waren we onderweg naar de dokterspost.

Bij een dokterspost heb ik altijd het idee van volle wachtkamers, zo ook hier. Doordat we gebeld hadden en verteld hadden dat de taxichauffeur voor 10 euro per kwartier staat te wachten, werd Arjen al snel naar binnen geroepen. Soms wil je dat je geen Nederlands verstaat... Na een uur was de duim met zes hechtingen gehecht en konden we terug. Het was gaan sneeuwen.

Ter afsluiting van deze dag heerlijk gegeten en bijgepraat. Aan boord nog een laatste biertje en toen plat. Het vermaakte matras ligt heerlijk. Wat een verschil met de vorige matrassen.

Twee Paasdag

Zelf lekker geslapen. Arjen heeft redelijk geslapen. Last van zijn duim. Door de ramen zie ik dat de boot met sneeuw is bedekt en er een waterig zonnetje aan de blauwe hemel staat. Douchen, ontbijt maken en om half 11 verlaten we Willemstad. De lucht is dicht getrokken en de wind wakkert aan. Nauwelijks buiten de haven krijgen we de eerste sneeuw die in ons gezicht striemt. Boven het Volkenrak zien we lichtflitsen. Even overleggen we om de boot aan de kant te leggen, maar besluiten, nadat het na 2 flitsen ophoudt, door te varen.

Na de sluis het grootzeil gezet en hoog aan de wind richting de volgende sluis. De wind schift behoorlijk en we krijgen 'm steeds meer tegen. De buien die we in de verte zien naderen, trekken langs ons heen en het klaart op. Met nog maar 3knts snelheid gaat de motor aan en het zeil naar beneden.

Omgang rond het Noordereiland, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Omgang rond het Noordereiland
(klik voor grote foto)

Het eiland in het Volkenrak kan op twee manieren gepasseerd worden. De passage langs de kant is niet betond. De handplotter bij de hand en lettend op de dieptemeter, kunnen we moeiteloos het eiland passeren. Alsof het zo moet zijn, we naderen weer een sluis en het begint te waaien en sneeuwen. Op de Oosterschelde komen we de Optie tegen. Rudy had gemaild dat hij vandaag de boot van Port Zelande naar Noordschans gaat varen. Voordeel voor hem, hij heeft de wind in de rug.

De Grevelingen is verlaten als we oversteken naar . Het is alsof de wind ons nog een laatste test wil geven; voor de aanloop naar de haven trekt de wind aan tot 27knts en dan schuin op de kop. Een ding wat we nu niet willen is uit de geul lopen... Probleemloos leggen we om half drie Uisge Beatha in de box. De lunch is er bij ingeschoten en na een korte opruimactie: eieren met spek!

We verlaten de boot terwijl het sneeuwt. Op het nieuws had ik gehoord dat in Zeeland de meeste sneeuw was gevallen. Langzaam wordt de haven in wit gehuld en kunnen we, ondanks het ongeluk, terugkijken op een leuk weekend.